Habe den Bericht jetzt komplett durchgelesen. Verstehe jetzt überhaupt nicht, warum die Crew die Trimmtasten nicht genutzt hat, um die richtige Trimmung wiederherzustellen - die Tasten haben anscheinend immer funktioniert, wenn man sie betätigt hat. Hier sind alle Veränderungen der Trimmung laut dem Unfallbericht:
Between liftoff and 1000 ft above ground level (AGL), the pitch trim position moved between 4.9
and 5.9 units in response to manual electric trim inputs. At 1000 ft AGL, the pitch trim position was
at 5.6 units.
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At 05:39:22 and about 1,000 feet the left autopilot (AP) was engaged (it disengaged about 33
seconds later), the flaps were retracted and the pitch trim position decreased to 4.6 units.
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Jetzt greift MCAS zum ersten Mal ein und drückt die Nase, der Pilot kontert danach ein wenig mit der Trimmtaste, aber viel zu kurz:
At 05:40:00 shortly after the autopilot disengaged, the FDR recorded an automatic aircraft nose
down (AND) activated for 9.0 seconds and pitch trim moved from 4.60 to 2.1 units. The climb was
arrested and the aircraft descended slightly.
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At 05:40:12, approximately three seconds after AND stabilizer motion ends, electric trim (from
pilot activated switches on the yoke) in the Aircraft nose up (ANU) direction is recorded on the
DFDR and the stabilizer moved in the ANU direction to 2.4 units. The Aircraft pitch attitude
remained about the same as the back pressure on the column increased.
Der Pilot hat also die Trimmtaste kurz gedrückt gehalten, und dann wieder losgelassen (warum???). Anschließend greift MCAS zum 2. Mal ein:
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At 05:40:20, approximately five seconds after the end of the ANU stabilizer motion, a second
instance of automatic AND stabilizer trim occurred and the stabilizer moved down and reached 0.4
units.
Nun nutzt der Pilot wieder die Trimmtaste und macht die letzte Aktion des MCAS
komplett rückgängig:
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At 05:40:28 Manual electric trim in the ANU direction was recorded and the stabilizer reversed
moving in the ANU direction and then the trim reached 2.3 units.
Jetzt macht man ein Cut-Out:
At 05:40:35, the First-Officer called out “stab trim cut-out” two times. Captain agreed and First Officer confirmed stab trim cut-out.
Als Folge kann MCAS nicht mehr eingreifen:
At 05:40:41, approximately five seconds after the end of the ANU stabilizer motion, a third instance
of AND automatic trim command occurred without any corresponding motion of the stabilizer,
which is consistent with the stabilizer trim cutout switches were in the ‘’cutout’’ position
Wobei die Fluglage weiterhin kritisch ist, es kommt schon wieder die Frage, wieso man bei 05:40:28 die Trimm-Taste so früh losgelassen hat:
At 05:40:44, the Captain called out three times “Pull-up” and the First-Officer acknowledged.
Anschließend bewegt sich der Stabilizer ein wenig wieder in die falsche Richtung (wurde das Trimmrad in die falsche Richtung gedreht?):
From 05:40:42 to 05:43:11 (about two and a half minutes), the stabilizer position gradually moved
in the AND direction from 2.3 units to 2.1 units.
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Weiter wird bestätigt, dass die Trimmung (offensichtlich die elektrische) nicht funktioniert, was mit dem Trim Cut Out konsistent ist:
At 05:41:46, the Captain asked the First-Officer if the trim is functional. The First-Officer has replied
that the trim was not working and asked if he could try it manually. The Captain told him to try. At
05:41:54, the First-Officer replied that it is not working.
...
Später ging die elektrische Trimmung wieder, aber die Trimmtaste wurde schon wieder zu schnell losgelassen ("momentary inputs", nicht "momentary stab movements"):
At 05:43:11, about 32 seconds before the end of the recording, at approximately 13,4002 ft, two
momentary manual electric trim inputs are recorded in the ANU direction. The stabilizer moved in
the ANU direction from 2.1 units to 2.3 units.
Und danach kommt der letzte MCAS-Eingriff, der unmittelbar den Absturz verursacht:
At 05:43:20, approximately five seconds after the last manual electric trim input, an AND automatic
trim command occurred and the stabilizer moved in the AND direction from 2.3 to 1.0 unit in
approximately 5 seconds.
Obwohl die elektrische Trimmung zu funktionieren scheint, versuchen die Piloten nicht dagegen zu trimmen, sondern versuchen vergeblich mit dem Steuerknüppel zu kontern:
The aircraft began pitching nose down. Additional simultaneous aft
column force was applied, but the nose down pitch continues, eventually reaching 40° nose down.
The stabilizer position varied between 1.1 and 0.8 units for the remainder of the recording.
Mein Fazit: elektrische Trimmtasten haben immer funktioniert wenn man sie betätigt hat. Die Piloten wussten über die falsche Trimmung, haben die normale Trimmung mit elektrischen Trimmtasten jederzeit wiederherstellen können, haben es aber nicht gemacht und sind als Folge abgestürzt.
Respekt an die äthiopischen Behörden, dass sie einen für die Crew derart schonungslosen Bericht veröffentlicht haben. Das erklärt auch die Leaks vorher, die die Crew im wesentlich besseren Licht dargestellt haben, als der eigentliche Bericht.